tiistai 16. maaliskuuta 2010

Tii tittidiiiiiii, tii tittidiiiiiii...

Ei, mua ei ole kosittu. Häät ovat kuitenkin mulle ajankohtainen aihepiiri, sillä kesäisin (ja yllättävän moninaisina myös talviaikaan) valokuvaajan suurin työrupeama on kuvailla kirkkomenoja ja kimpunheittoja. Mikä on kivaa, koska mitä useammissa häissä käyt, sitä tutummaksi päivän kulku väkisinkin tulee. Saan myös kivoja vinkkejä ensikesän morsiusneidon tehtäviä ajatellen.

Nyt kuitenkin ajattelin vähän valoittaa omia mieltymyksiäni avioliiton satamaan purjehtimisen suhteen. Monet häät nähneenä olen muodostanut vankan mielipiteen siitä mitä haluan ja mitä ehdottomasti en (tässä vaiheessa haluan painottaa, että vaikka itse olen sitä mieltä ettei jokin tietty leikki tai ruoka ole minun tyyliseni, en koe että ne olisivat huonoja vaihtoehtoja ylipäänsä). Selittelyt sikseen, täältä pesee:

1. Tärkein asia:              PUKU 
Minun pukuni ei ole A-linjainen peruspuku. Olen miettinyt kauan minkälaisen hääpuvun haluan, ja karsittuani vuosien myötä hetkelliset trendit ja hairahdukset, olen päätynyt hyvin pelkistettyyn prinsessapukuun. Joo, kuulostaa tosi ristiriitaiselta mutta ehkä kuva selventää vähän: (ihmeen vaikea löytää juuri sellaisen puvun kuvaa netistä mikä mulla on mielessä)
 No, ylläoleva kuva on lähimpänä totuutta, olemalla kuitenkin tosi erilainen. Omaan pukuuni haluaisin pelkistetyn (ei kirjontoja tai helmiä tai timantteja tai muuta hörselöä) korsettiyläosan, jossa miehusta (käyttääkö kukaan enää tota sanaa vai jäikö se 1800-luvulle?) kaartuu pyöreästi rinnalle eliminoiden kainaloläskit, jotka tulevat jokaiselle naiselle tiukassa korsetissa... Alla paint-hahmotelma kyseisestä yläosasta...
No ei kovin hieno :D En myöskään halua olkaimia, saatikka sitten tuota kuvassa esiintyvää jakkua. Yök.

Alaosa tulee olemaan tooooooosi muhkea kasa tylliä, joka ulottuu maahan asti. Yhdessä vaiheessa ajattelin että helman edustaa lyhennettäisiin nilkkapituiseksi sen ollessa takaa kuitenkin täyspitkä, niin että kengät näkyisivät. Kengäthän luonnollisesti EIVÄT olisi ne perinteiset teräväkärkiset, valkoiset matalakorkoiset avokkaat, vaan jotkut ihan mielettömät (ja tukevat) asennekorkkarit, kuten esimerkiksi jotkut seuraavista kaunokaisista:
Hameosassa tulee myös olemaan pieni juju: Hame on oikeasti kaksiosainen, joista päällimmäinen on siis ehkä nilkkapituinen ja irroitettava tyllikerrostuma, ja alla oleva tutu-tyylinen ratkaisu reisimittainen minihame (kyllä, meinasin laihduttaa kymmenisen kiloa häitä varten :D). Näinollen voin olla tyylikäs ja hillitty kirkossa ja ruokailun ajan, ja kun bändi alkaa soittaa ja bileet alkaa niin pitkä hame saa kyytiä sexy briden tieltä.
Leni-murunen on jo lupautunut tähän mittavaan urakkaan jota myös hääpuvun valmistukseksi kutsutaan... <3

2.                            RUOKA
Minun häissäni ei tarjota poronkäristystä tai karjalanpaistia. Olen miettinyt myös lämpimän ruoan poissulkemista kokonaan, jolloin menu koostuisi tapaksista, ruokaisista salaateista sekä graavilohesta. Ohessa kuva eräiden kuvaamieni häiden menusta josta tykkäsin tosi paljon:
Alla vielä kuvia sapuskoista (joista muuten itsekin sain nauttia sillä aikaa kun vieraat söivät, yksi plussa lisää hääkuvaajan duunin hyviin puoliin :D)
Naaaaaaaaam... :P~ ~ ~

Haluan että ruoka on lähestulkoon koko ajan pöydässä niin että vieraat voivat käydä hakemassa suupaloja pitkin iltaa. Se asettaa tietyt rajoitukset ja vaatimukset tarjottaville, joiden tulee säilyä huoneenlämmössä pidemmän aikaa. Aamuyön koittaessa tarjotaan iltapala, joka koostuisi Albertin (<3) siivistä, dipistä ja ranssoneista :D Kuinka eleganttia...

3.                             PAIKKA

Minä en mene kasarilaatikossa naimisiin. Mieluisin paikka Kotkassa olisi ainakin tällä hetkellä Meriniemi, mikäli sinne löytyy uusi yrittäjä siihen mennessä kun omat hääni ovat ajankohtaiset. Toisaalta ei olisi huono juttu ettei löytyisikään, sillä silloin ruokia ja juomia ei tarvitsisi ottaa talon puolesta ja budjetti pienenisi huomattavasti. Kotkan pursiseura omistaa ja ylläpitää tuota kaunista, historiallista rakennusta Sapokan vesipuiston vieressä, ja se kyllä täyttäisi kaikki toiveeni elegantista ja hienostuneesta juhlapaikasta (en valitettavasti löytänyt parempaa kuvaa tuosta upeasta talosta, mutta kaikki Kotkalaiset ainakin tietää miten upea se on kesäisin):

Paikan koristelu olisi valkoinen ripauksella kultaa ja hopeaa (tarjoiluesineet, maljakot ja kynttilänjalat). Lisäksi lehtivihreä kasvien muodossa piristää muuten yksinkertaista somistusta. Myös valot ja kynttilät luovat suuren osan juhlapaikan tunnelmasta. Alla inspiraatiokuvia :)




Kuvat Pottery Barn

4.                                OHJELMA
Minun häissäni ei taitella lakanoita. Haluan paljon hyvää, rentoa ja nuorekasta musiikkia ja ohjelmanumeroita joista jäykkyys ja perinteisyys on kaukana. Olen miettinyt esimerkiksi stand up-koomikon palkkaamista, joka alkuiltaan sijoitettuna rikkoisi jäätä hieman. Livemusiikki on aina täyden kympin arvoinen ohjelmanumero, ja hyvin laadittu soittolista myöhäisiltaan pelastaa juhlat kuin juhlat. Häävalssi ei välttämättä olekkaan valssi, vaan saattaa meidän häissä olla esim. reggaeta tms :D ei olla vielä päätetty. Raappana on kova...

Luonnollisesti myös valokuvaus on suuri osa hääpäivää, ja minulla onkin ihan törkeän korkeat odotukset kuvien suhteen. Haluan juuri tietynlaisia kuvia tietynlaisista tunnelmista. Olenkin varmaan raivostuttavuuteen asti neuvomassa ja vinkkailemassa kuvaajalle tulevia tilanteita joista haluan muiston. Onnea vaan sille joka mun kuvaajaksi suostuu.

Enempää en sitten paljastakkaan, toivottavasti joku (minulle tuntematon) sai tästä vinkkejä omiin juhliinsa. Kommenttiboksiin voi jättää vinkkejä, ehdotuksia tai kysymyksiä hääohjelmasta ja rutiineista, joiden kanssa olen tullut tutuksi niitä kuvatessani.

H&K
Milka the future bride

Ei kommentteja: